Kööbenhääen

Idag: Köpenhamn. Vi tröttnade på att romantisera spontana resor så vi åkte på en istället. Ett smärre missöde lät inte stoppa oss på morgonen utan vi var på väg. Vi åkte i tågets färdriktning, Elina lyssnade på musik, jag läste, någon bor-i-sverige-jobbar-i-danmark-man satt en bit längre fram emot oss och trodde att Elina fått skorna beslagtagna av tullen (och frågade sedan konduktören om han mindes filmen "Goldeneye"). Såg Malmö, Turning Torso, Öresundet och Öresundsbron för första gången i mitt liv, blev besvikna på den svenska kronan efter att ha växlat pengar, börja gå längs Ströget men avviker för att hitta något roligare men kommer tillbaka in på Ströget strax efter, jag äter en pölse (som jag inte visste var en smaklös röd korv med bröd som inte går att öppna), glider in på en pub och tar varsin Turborg, upptäcker att vi sitter på stammis bordet, pratar om hur mycket skönare land Danmark är och hur klyschigt det är att prata om det, känner igen caféet vi satt på sist tack vare en stor affisch på "kaffehäxan", Elina handlar blilligt smink i en snygg butik, två alkisar möter oss i dörren ut och börjar säga "krääääm" och kysser både mig och Elina på händerna, börjar spana efter Metron och upptäcker att vi letat på fel ställen, hittar Metro, åker Metro, blir imponerade av de förarlösa vagnarna, kliver av på Christianshavn, letar efter Christiania på fel ställe, jag visar Elina vart det jag trodde var Operahuset låg, jag skrämmer ihjäl en kille med hörlurar när jag ska fråga efter vägen på mycket svennig engelska, hittar Christiana, går dit och ser det mest miserabla dagis som någonsin drivits, känner oss som turister men tar det kallt, överväger att ta en öl på Nemoland men går istället längs Pusher Street förbi en cykelbutik i en otroligt liten och skönt formgiven byggnad in i "the world's safest café" med över 600 raids sedan 2004 där jag tar en kaffe, Elina té, ett par gubbar spelar backgammon, några hundar leker med en boll, alla röker och några spelar biljard, en tatuerad indian står bakom disken, vi går under en skylt som säger "Now entering the E.U." tillbaka in till Köpenhamn, promenerar längs en å till Metron och åker tillbaka till Kongens Nytorv där vi återigen hamnar på Ströget där vi går tillbaka mot Rådhuspladsen men är så hungriga att vi hamnar på en amerikansk pizzeria driven av koreaner och äter buffé med pizza, köttbullar, potatisklyftor, lökringar, ris och friterat bläckfisk och dricker dyrt vatten. Köper ett sex-pack öl att dela på på tåget hem, går tillbaka till Hovedbanegården i väntan på tåget hem, sätter oss på tåget och utan att vi vet ordet av är vi i Malmö. Tåget stannar fem minuter i Halmstad där jag tar lite luft och börjar prata med en kille om viktiga kunskaper att ha på en festival. Han köper en öl av mig eftersom jag klarade mig bra på två stycken. Kommer hem till Göteborg, Elina sticker till Sticky, jag åker hem. Imorgon: jobb igen.

Kommentarer
Postat av: elajna

6000 raids var det :) och du är för härlig. puss!

2009-02-27 @ 18:39:02
URL: http://nothinglikethemovies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0